TIR – samochód ciężarowy czy dostawczy

Osoby nie mające wiedzy na temat pojazdów mechanicznych wykorzystywanych w transporcie i spedycji międzynarodowej często zastanawiają się, czy podczas realizacji tego rodzaju usług można korzystać z samochodów ciężarowych czy też wystarczą auta dostawcze. W tym artykule znajdziesz informacje na temat tego, czym różni się samochód ciężarowy od dostawczego i który z nich nadaje się do realizowania usług z zakresu transportu i spedycji międzynarodowej.


Czy samochód dostawczy to samochód ciężarowy?

Samochód dostawczy może być busem osiągającym wagę do 3,5 tony masy całkowitej – DMC. Jest on jednym z najpopularniejszych pojazdów ciężarowych, jakie poruszają się po drogach krajowych. Zaletą, którą posiada ten samochód transportowy jest przede wszystkim możliwość wykorzystania go w przypadku niewielkich dostaw. Nowoczesny samochód dostawczy można rozpoznać po oznaczeniach znajdujących się w dowodzie rejestracyjnym. W dopuszczalnej masie całkowitej nie może on przekraczać 3500 kg.

Samochód dostawczy kwalifikuje się w poczet takich pojazdów mechanicznych, jakimi są rodzaje samochodów ciężarowych przeznaczone do przewozu ładunków. Te samochody transportowe nadadzą się do przewozu osób i mogą poruszać się w ruchu drogowym. Ogólnie, ich ładowność jest ograniczona 1,5 tony, a długość powierzchni ładunkowej wynosi 6 m. Starsze busy pozwolą na przewóz około 8 europalet. Natomiast nowoczesne, przydadzą się do punktów usługowych, ponieważ mogą one przewieźć do 12 palet.

Transport towarowy realizowany przez busy, czyli pojazd – samochód dostawczy wyposażony w możliwość przewiezienia do 12 palet może być prowadzony przez kierowcę z kategorią prawa jazdy B. Oznacza to, że tego typu pojazd wyposażony w europalety może poruszać się w przestrzeni miejskiej. Popularna wysokość samochodu dostawczego wynosi do 2 m, z kolei długość to 4 m.

Czy TIR to samochód ciężarowy?

W transporcie międzynarodowym dedykowanym przewożeniu różnego typu ładunków na duże odległości, przydadzą się pojazdy o wadze powyżej trzech i pół tony. Są to samochody ciężarowe, które posiadają dużą ładowność pojazdu. Chodzi tutaj o sprzęt określony samochodem ciężarowym w postaci tira. Każdy TIR z naczepą służy do przewozu różnego typu artykułów.

Warto wiedzieć, jaka jest wysokość naczepy tira, a także długość naczepy tira, ładowność konkretnego tira czy ogólna długość tira.

Długość tego pojazdu nie może przekraczać 12 m, a z naczepą 18,75 m. Z kolei w zespole dwóch pojazdów – 22 metrów. Znając szerokość naczepy tira można ustalić, czy sprzęt ten nadaje się do przewozu odpowiednich ładunków. W transporcie i spedycji międzynarodowej wykorzystuje się naczepy kurtynowe standard o szerokości 2,48 m, długości wewnętrznej 13,62 m i wysokości 2,70 m.

Istnieje także przyczepa 24 tony, służąca do przewozu różnego typu artykułów. W transporcie międzynarodowym można wykorzystać TIR z nadwoziem typu plandeka. Nie sprawdzi się on w przypadku niewielkich dostaw. Podstawowa różnica pomiędzy tirem a samochodem dostawczym – w tym przypadku widoczna jest szerokości tira, a także jak wygląda naczepa tira.

Warto wiedzieć, że samochody ciężarowe do 7,5 tony można określić mianem tira. Dostępne są także pojazdy kontenerowe, które mają odpowiednią długość i wysokość. W transporcie międzynarodowym ustala się, ile palet wchodzi na tira. Jest to uzależnione od wymiarów naczepy tira, a także jej wysokości i długości oraz ładowności. Należy pamiętać, że dopuszczalna masa całkowita tira nie może przekraczać ustalonych odgórnie norm.

Czym się różni samochód dostawczy od ciężarowego?

W transporcie i spedycji realizowanych na skalę międzynarodową wykorzystuje się wiele samochodów ciężarowych z nadwoziem typu plandeka. Nie przydadzą się one w przypadku niewielkich dostaw. Ich dopuszczalna masa całkowita powinna być zsumowana wraz z załadunkiem, który może wynosić nawet do 24 ton.

Ciągniki z naczepą mogą pomieścić nawet do 33 europalet. Ciągnik siodłowy to techniczne określenie kabiny oraz ramy samochodu ciężarowego. Podstawowym przeznaczeniem tego pojazdu mechanicznego jest ciągnięcie naczep. Ten rodzaj naczepy jest głównym źródłem obciążenia w obrębie samochodu ciężarowego, ponieważ w nim przewożony jest dany towar. Naczepa tira połączona jest z ciągnikiem za pomocą sworznia oraz siodła.

W transporcie międzynarodowym każde auto ciężarowe z ładownością powyżej 3,5 tony powinno być prowadzone przez wykwalifikowanego kierowcę z odpowiednią kategorią. To prawo jazdy kategorii C, C + E, uprawnione do prowadzenia ciężarówek i pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także zespołu pojazdów z lekką przyczepą do 750 kg. By móc Jeździć TIR-em, czyli pojazdem z naczepą trzeba mieć prawo jazdy kategorii C plus E. W ruchu drogowym wykorzystuje się auto ciężarowe. Może to być pojazd ciężarowy, w tym samochód z naczepą, który ma komory przewoźne. Ich ładowność wynosi maksymalnie 33 europalety.

TIR z naczepą dobrze sprawdza się w niskich temperaturach. Ma on techniczne określenie kabiny pod względem jej wyposażenia. Waga ciągnika siodłowego wynosi od 6 do 7 ton. Po dołączeniu naczepy nie może przekraczać 13 ton. Pozwala to realizować usługi transportowe i spedycję o charakterze międzynarodowym na autostradach i trasach dojazdowych, uprawnionych do poruszania się po nich takiego samochodu, jak auto ciężarowe, szczególnie TIR – długość dopasowana jest do ruchu lądowego.

TIR z naczepą znacznie różni się od samochodu dostawczego. Należy pamiętać, że na wielu stronach internetowych TIR samochód ciężarowy czy dostawczy są opisane w sposób bardzo podobny do siebie. Jednakże to duży błąd. W samochodach ciężarowych wyposażonych w naczepy można realizować dostawy międzynarodowe w postaci przewozu bardzo dużej ilości towarów jednocześnie. Jest to uzależnione od ładowności pojazdu ciężarowego. Z uwagi na to, samochód dostawczy przy dopuszczalnej masie całkowitej, nie ma możliwości przewiezienia więcej niż 12 europalet. Różni to go od ładowności tira używanego w spedycji i transporcie międzynarodowym.